Het is wat het is… | Blog Dennis Scherjon

02 juli 2016 | Dennis Scherjon

Dennis Scherjon

Karpervisser

Het is zes uur in de ochtend als Dennis Groot, een teammaatje van Pioneerbaits, zijn auto bij mij de straat in stuurt. Een nog niet helemaal wakker maar wel al goedlachs gezicht stapt er uit de auto. Zachtjes dreunt een beat op de achtergrond een teken dat zijn favoriete housemuziek ook alweer op staat. Daar zullen we wel wakker van worden tijdens de rit ben ik bang!

Heerlijke spiegel uit een vorige knalsessie.

Samen doen we de spullen de auto in om dan de weg te vervolgen naar de plaats van bestemming. Vandaag gaan we samen penvissen. Tevens is het ook onze eerste vissessie samen, dus is het even aftasten of onze visserij aansluit. Tijdens de rit naar het water hebben we het over allerlei onderwerpen en natuurlijk over het water waar we naartoe gaan en haar bewoners. Hopelijk hebben we net zo een goede sessie als ik er afgelopen najaar had. Die dag was een knaller en ik mocht ik zeven knappe vissen op de mat verwelkomen.

Gele schim

Na een poosje sturen komen we bij het water aan. Als we de auto parkeren zien we vrij snel een paar dikke ruggen aan het oppervlak zwemmen. Dennis is niet te houden en probeert een van de vissen met een korstje brood te verleiden. Hoewel de vis druk happend rondzwemt, is hij niet van gisteren en ontwijkt  hij de korst meermaals. Na een kwartiertje verdwijnen de vissen uit het zicht en gaan we aan ons voerrondje beginnen. Meerdere interessante stekjes worden er met chopz en boiliekruim aangevoerd. Na een goed half uur zijn we het water rond en tuigen we de hengels op. Zoals verwacht levert het eerste rondje stekjes afvissen nog niets op. Eenmaal weer bij de eerste stek aangekomen zie ik kleine belletjes aan het oppervlak. Zeelt of karper? Ik leg in en wacht af. Dennis staat 20 meter verderop en ziet ook activiteit. Uit mijn ooghoek zie ik mijn pennetje waggelen, een teken dat er een vis in de buurt zwemt. Ik focus en leg vast een wijsvinger op de molenspoel mocht ik moeten aanslaan. Meer belletjes vormen zich aan het oppervlak.

Een grote gele schim verschijnt langzaam vanuit de diepte

Een kleine welling wordt zichtbaar. Een tik op de pen en dan gaat hij meteen resoluut onder. Ik hef de hengel en voel een massieve vis. Een grote gele schim verschijnt langzaam vanuit de diepte. De vis begint te kopschudden en trekt langzaam mijn hengel volledig in de curve. Een onhoudbaar schot volgt en ik moet alle zeilen bijzetten om hem voor een rietkraag af te remmen. De vis kantelt en komt iets mee en dan veert de hengel recht…

Even ongeloof, maar ik verzet mij snel. Dit kan gebeuren. De dag is nog jong dus tijd genoeg dit verlies goed te maken. Als ik mijn spullen bij elkaar raap om te verkassen zie ik Dennis met een kromme hengel staan. Snel loop ik naar hem toe. “Zeelt!”, roept hij op een afstandje. Als ik bij hem ben schept hij de vis. Een zeer knappe zeelt ligt er even later op de mat en na een paar foto’s mag die weer zwemmen. We vervolgen onze weg. Wat we ook doen, er laat zich geen karper zien. Ik heb zo een vermoeden dat de vis aardig op scherp is gezet door de lokale vissers. Ik vang nog een mooi gebouwde zeelt en een brasem van zeer respectabel formaat, maar karper geeft echt niet thuis.

Het is wat het is 2
Een zeer mooie zeelt voor Dennis.

Omdat we nog heel graag wat op de kant willen hebben zullen we nog beter ons best moeten doen en alle onbenutte mogelijkheden gaan proberen. Ook zoeken we plekken waar de gemiddelde visser niet zo snel naar kijkt. Dat dit de sleutel tot succes is bevestigt Dennis een uurtje later, maar tot overmaat van ramp lost hij ook deze zeer knappe vis!

…tot mijn verbazing zie ik na een vreemde dril een stekelrug…

Dennis baalt, dit was zijn kans. We gaan door, dit moet goed gemaakt worden! In de loop van de dag lijkt het er op dat ik de eer hoog mag gaan houden maar tot mijn verbazing zie ik na een vreemde dril een stekelrug aan het oppervlak komen. Een knappe snoekbaars vond een stukje boilie ook lekker want de vis zit gewoon in de lip gehaakt. Bizar! Ondanks de onverwachte bijvangst kan ik er wel de lol van in zien. Het is wat het is. Soms kan je nog zoveel je best doen maar mag het gewoon niet zo zijn. Ik vergelijk het vissen nog wel eens met een kaartspel, je krijgt een hand gedeeld en daar moet je het mee doen.

Het is wat het is 3
Het is wat het is…

Soms kan je er wat mee en soms niet. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet. Hoewel we geen karper hebben kunnen vangen was het een toffe dag, onze visie en manier van vissen sluit redelijk bij elkaar aan. De afspraak voor een volgende sessie is al gemaakt. We moet natuurlijk wel uit op revanche. Dat wel!

Lees meer over:
penvissen Blog struinen

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.