Karpervissen Frankrijk: Vistrip van uitersten…

16 september 2017 | Thomas van Gestel

We vliegen in een vogelvlucht van het ene water naar het andere, een ‘martin pécheur’ - Frans voor ijsvogel - is er niets bij…

Met de tactiek van een ijsvogel…

Het is al diep in de nacht wanneer mijn ‘Zummerse’ vriend Rik van Heugten zijn bus bij mij voor rijdt.  Zorgvuldig wordt de checklist bij het laden nagelopen, zodat we er zeker van zijn dat alle spullen bij ons hebben. De lijst bestaat hoofdzakelijk uit verschillende soorten voer en zoals gewoonlijk hebben we weer ruimschoot ingeslagen, want stel dat… Wij hebben altijd de voorkeur om veel verschillende soorten voer mee te nemen zodat we ter plekke het best lopende aas kunnen inzetten.  De mix van voer bestaat uit BBQ N’Butyric sticks en boilies (20 en 15 mm’ers),  vismeelpellets, tijgernoten en hennep. De auto wordt na het laden dan ook beschouwd als een convoi exceptionnel!

Verschillende benaderingen

Het bevissen van twee water te tegelijkertijd vergt veel energie en doorzettingsvermogen. Het exacte plan is om elke dag van circa negen uur ’s ochtends tot circa zessen in de avond op het dag water te vertoeven en dan tijdens de nacht het andere water te bevissen. Het wordt hoe dan ook een intensieve verkassessie, want de wateren liggen zo’n honderd kilometer uit elkaar. Het zijn letterlijk en figuurlijk twee uitersten van elkaar. Het dagwater is een middelgroot stuwmeer en kenmerkt zich door een extreem grote populatie aan karpers. Het is er echter wel dun gezaaid met de grotere formaten. Het nachtwater daarentegen betreft een klein dressuurwater met een zeer lage populatie aan karpers. En op dit water is het juist dun gezaaid met de kleinere formaat vissen. Op dit water huizen een aantal door ons zeer gewilde targetvissen. In onze optiek biedt de strategie om deze twee wateren tegelijkertijd te bevissen de perfecte balans tussen een kans om veel vis te vangen én toch zeker een kans te maken op één of hopelijk meerdere grote karpers.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 02
Enkele hengels met een snowmanpresentatie vanwege de verhoogde attractiewaarde.

Op elk water dient een andere strategie te worden toegepast. Het plan is om het dagwater vanaf het eerste moment van grof aan te voeren. We kiezen voor een zeer grote voerstek waarbij we onze stekken continu van extra voer voorzien. De komende zes dagen zijn we van plan om permanent dezelfde stekken te blijven bevissen en een groot gedeelte van het water te blijven aanvoeren voor een opbouwende aasgewenning. We hebben hierbij bewust voor de BBQ N’Butyric gekozen omdat dit een zeer goed te herkennen boilie is met een zeer onderscheidende flavour. Perfect om een voerstek mee op te bouwen dus. Elke avond nadat we onze hengels hebben binnen gedraaid zullen we dit grote gedeelte van het water aanvoeren, zodat bij aankomst in de ochtend hopelijk de vis zich op onze stekken bevindt. Omdat we hoofdzakelijk met boilies voeren, worden alle hengels ook van boilies voorzien. Enkele hengels met een snowmanpresentatie vanwege de verhoogde attractiewaarde, het drijfvermogen en de ‘fluokleur’ van de pop-up. Hiermee hopen we een snel respons te bewerkstelligen. De overige hengels worden voorzien van één enkele 15 of 20 mm boilie omdat hier hoofdzakelijk mee voeren.

Op  het nachtwater wordt een tegenovergestelde strategie toegepast. Hier kiezen we ervoor om elke nacht een andere stek te bevissen en ieder maar met twee hengels aan de slag te gaan in plaats van de in Frankrijk toegestane vier stuks. Dit puur vanwege de verwachte dressuur. We zullen elke nacht dus instant vissen. Mijn voervoorkeur op dit soort wateren gaat uit naar een combinatie van tijgernoten en hennep. Op dit verder druk beviste water probeer ik me hiermee toch iets te onderscheiden. Ik vis dan graag met een tijgernoot die perfect is uitgebalanceerd op de haakpunt doormiddel van het gebruik van een plastic pop-up tijgernootje. Tevens maak ik dan gebruik toplood, want het is belangrijk dat mijn lijnen niet tot nauwelijks zijn te identificeren door de karper. Dit kan namelijk echt funest zijn voor door de vangsten.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 03
De voertactiek op het grote water lijkt prima te werken!

‘Jetzt geht’s los!’

We komen in de avond aan bij het dagwater. Gelukkig is er niemand te bekennen op of rond het water. Dit geeft ons de gelegenheid om meteen over te gaan tot onze voerstrategie. We besluiten de voerstek op te starten met hoofdzakelijk pellets, sticks en hennep. Hiervan weten we namelijk zeker dat het de volgende ochtend hoofdzakelijk weg zal zijn. Na het grondig voeren besluiten we naar het nachtwater te rijden. Helaas zit het water helemaal vol met lokale karpervissers. We besluiten de nacht in de auto door te brengen en in de vroege morgen terug naar het dagwater te rijden om te ondervinden of de voerstek zijn werk heeft gedaan.
Bij aankomst van het water in de vroege morgen zien we werkelijk geen hand voor ogen. De lucht zit volledig dicht met mist. Onze voerstekken zijn op basis van onze ijkpunten op de kanten niet te identificeren. Het enige waar we nog op kunnen vertrouwen is de dieptemeter. We proberen de hengels zo goed mogelijk te plaatsen. Wanneer we juist alle hengels hebben liggen, begint het lichtelijk op te klaren. Gelukkig maar, want mist heeft bij ons niet de voorkeur.
Tegen al onze verwachtingen in krijgt Rik na anderhalf uur vissen een volle fluiter. Een betere start hadden we ons niet kunnen indenken! Een prachtige dril in een wegvagende mist die wordt vervangen door een schitterende ochtendzon levert een prachtige plaat op.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 04
Een prachtige dril in een wegvagende mist…

De eerste visdag verloopt voortreffelijk. Tijdens het fotograferen van de vis loopt mijn hengel aan… ‘Jetzt geht’s los!’ Na een stevige dril weet ik een bak van een spiegel te landen. Mijn eerste vis blijkt meteen één van de topvissen te zijn. De prachtige chocoladebruine spiegel lijkt net nieuw uit de verpakking te komen. Het unster blijft steken op 21,5 kilo. Werkelijk een droomstart!

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 05
Met een 21,5 kilo wegende vis kun je gerust spreken van een droomstart.

De beide hengels worden snel terug op de voerstek geplaatst. Ondertussen zien we twee springende karpers volledig uit het water komen. Het is te merken dat de vissen goed los zijn. Op dit soort momenten zijn wij van mening dat je grof door moet blijven voeren.

Zeker als je nog vijf dagen in het verschiet hebt! We verspreiden dan ook ongeveer tien kilo voermix over beide hengels. Een fluitorkest volgt die dag, want we krijgen nog zeven runs. Mijn dag kan niet stuk want ik vang nog een kegelronde spiegel bijna 20 kilo zwaar en slechts 75 cm lang. Dit prachtige exemplaar heeft werkelijk een immens grote bek erop staan, wat wel eens de reden kan zijn voor zijn buitensporige buik!
Tegen het einde van de dag stuiten we natuurlijk op een herkenbaar fenomeen; het niet willen opruimen omdat er zo goed is gevangen. We besluiten dan ook eerst te gaan voeren voordat we de hengels binnen draaien om zo nog kans te maken op een afsluitende aanbeet. Een zeer groot oppervlak van het water wordt voorzien van kleine hoopjes voer. Wij geloven namelijk in het aanleggen van een grote voerplek met zulke kleine hoopjes. De vis moet namelijk blijven zwemmen om telkens voer tot zich te kunnen nemen. Hierdoor blijft de vis vanzelfsprekend langer op de voerstek zwemmen. Een ander voordeel hiervan is dat hiermee ook de eventuele inhaking wordt bevordert, de vis zuigt namelijk het kleine hoopje voer op en zwemt meteen verder.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 06
Zo’n bek zou wel eens de reden kunnen zijn voor zijn buitensporige buik.

Na een grondige voersessie vertrekken we naar het nachtwater. We hebben het water in vertrouwen gekregen van onze Franse vriend Ben, die ons zo nu en dan wat wegwijs maakt Frankrijk. Hij heeft ons meerdere malen verhalen verteld over deze gravelpit. Er zou een mooi bestand op moeten zitten van zo’n 30 karpers, waarvan de zwaarste tot wel over de 30 kilo zwaar zou zijn.
Helaas, hebben we dit nooit op een andere manier  bevestigd kunnen krijgen. Op internet is niets te vinden en ook binnen onze kenniskring kan niemand ons van verdere informatie voorzien. Dit brengt toch enige twijfel met zich mee, want als we naar Frankrijk reizen willen we toch altijd slachten? De combinatie van twee wateren geeft ons voldoende moed om de kat wat uit de boom te kijken en het een goede kans te geven!
Vol goede moed rijden we het water tegemoet. Er zitten maar twee vissers en dat geeft ons de mogelijkheid om deze nacht wel te vissen. Secuur worden de hengels ingegooid en we kruipen snel onder de wol. Rond de klok van vijf in de vroege ochtend schrikken we wakker van een springende vis in de nabijheid. Zoiets hebben we werkelijk nog nooit eerder gehoord. Dat was zeker een bak van een vis! Helaas verloopt de nacht verder stilletjes. Al vroeg worden we wakker gemaakt door de wekker. Snel worden de spullen gepakt en rijden we volgas naar het dagwater. We zijn vol spanning of de voerplek opnieuw zijn vruchten af gaat werpen.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 07
Een uitblinkende lederkarper voor Rik.

Binnen een uur loopt de eerste hengel af. Meteen een prachtige schub van 16 kilo. Dit is een super start en al snel lopen de aantallen op. Zelfs een dubbelrun wordt verzilverd door Rik. Een van de uitblinkers is een eveneens 18 kilo wegende prachtige leder voor Rik.
De zon is net ondergegaan en volgens de regelgeving zouden we onze hengels binnen moeten draaien. Het probleem is echter dat we 12 vissen hebben gevangen en ons er niet toe krijgen gezet om er een einde aan te breien… We zullen eerst maar even voeren, toch? Deze retorische vraag krijgt inderdaad geen antwoord en het voer wordt klaar gemaakt. Wanneer de ‘strooiboot’ net volgeladen is om uit te varen krijgt Rik een bloedrun op rechts. Kassa! Dat hadden we net nodig om alle andere hengels direct binnen te draaien. We zijn immers toch al bezig. Het is inmiddels pikdonker wanneer deze laatste vis van de dag de kant nadert. Een prachtig hoog gebouwde schub wordt over het koord van het net getrokken. Het blijkt één van de topvissen te zijn van dit water. De wijzer van het unster wijst dik voorbij de magische 20 kilogrens. Ongelooflijk wat een vis!

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 08
Een prachtig hoog gebouwde schubkarper nietwaar?

Hoewel we een intensieve dag achter de rug hebben zijn we meer dan gemotiveerd om de honderd kilometer richting het andere water te rijden. We hebben geluk, er is verder niemand aanwezig en we hebben de stekken voor het uitzoeken. Er wordt ditmaal gekozen om strak tegen de obstakels aan te vissen. Dit is voor de sterk geconditioneerde vissen hier een veilige plek, dus we proberen ze deze nacht zo over de streep te trekken. Binnen anderhalf uur is het al raak. Onze eerste vis van dit water bevindt zich aan de andere kant van de lijn… Er vindt een behoorlijke krachtmeting plaats maar gelukkig kan deze kans verzilverd worden. We zijn door het dolle heen want deze schub gaat ruimschoots over de magische 20 kilogrens heen! Vol adrenaline wordt hengel zo snel mogelijk teruggelegd op ‘de plaats delict’. In de vroege morgen worden we gewekt door een volgende aanbeet. Rik vangt weliswaar niet de grootste bewoner, maar zeker wel één van de schoonste. Een prachtige rijenkarper is het resultaat! Beide vissen worden onder het genot van een bakje koffie vastgelegd op de gevoelige plaat en zo rond half tien zitten we weer op de snelweg richting onze andere stek.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 09

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 10

Meteen werk aan de winkel…

Maanstand én luchtdruk

Bij aankomst zit er helaas iemand op onze beoogde stek. Maar hiermee hebben we aan het begin van de sessie bewust rekening gehouden door het gehele water aan te voeren. Het is een bekend water en dat zorgt ook voor de nodige toeloop van collega-vissers. We nemen dit keer dichter tegen de damwand plaats zodat we elkaar niet in de weg zitten. Onze Franse vriend Ben stuurt een bericht waar we zitten. Hij woont namelijk dichtbij. Binnen een half uur liggen de hengels in en zitten we bij te kletsen met Ben. Al snel wordt hij aan het werk gezet als we een dubbele run krijgen. Het is ongelooflijk maar waar. Dit resulteert in twee vissen van respectievelijk 18,4 en 17,8 kilo.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 11
Nog een spiegel van formaat voor Thomas…

Gedurende dag vertelt Ben over de prachtige wateren die zich bevinden in zijn  land van stokbrood en wijn. Tot net voor de schemering blijven we vis vangen en vol enthousiasme wordt de bus weer geladen om te vertrekken. Bij aankomst kiezen we bewust ervoor om niet op de stek van de nacht ervoor te gaan zitten. Een behoorlijk moeilijke keuze, maar we willen zo min mogelijk druk op het water creëren. Er moet wel strak tegen de obstakels kunnen worden gevist, want dat heeft voor het eerdere succes gezorgd.
We vangen die nacht drie vissen, maar verspelen er helaas ook eentje. Onze strategie begint zijn vruchten af te werpen. Op dit kleine water blijkt inderdaad een kleine populatie aan zwaarlijvige bewoners te huizen, want alle vissen hier zijn zwaarder dan 15 kilo grens heen gegaan, tot zelfs ver over de 20 kilogram heen.

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 12
En een spiegel voor Rik…

Door de goede vangst besluiten we een dag rust te pakken en nog door te vissen tot de volgende morgen. Dat blijkt helaas een domme keuze, want het blijft stil tot in de vroege morgen! We hebben echter wel de tijd gehad om over het vissen te filosoferen. Ik vertel Rik over mijn kennismaking met een door mij meest gerespecteerde personen uit de karperscene, Mark Pansar. Op een thema-avond van de karperafdeling in Tilburg maakte ik kennis met hem. Al snel blijkt dat we een overeenkomst hebben, het analyseren van vangstdata in combinatie met de heersende atmosferische omstandigheden. In dat gesprek komt o.a. de perfecte maanstand en luchtdruk ter sprake. Net als Mark heb ik na jarenlang analyseren namelijk een behoorlijke omschrijving over de ‘perfecte luchtdruk’ kunnen vormen… Kort na ons gesprek moet Mark snel weer richting België omdat hij die nacht perse moet vissen. Hij adviseert mij nog wel ten zeerste om me nog meer te verdiepen in de ‘perfecte maanstand’, snel wisselen we onze gegevens uit om over dit onderwerp verder te praten.

Ik leg Rik uit dat het geen garantie is tot succes, maar aan de hand van de juiste luchtdruk en de juiste maanstand denk ik significant meer kans op grotere vissen te kunnen voorspellen. Het is een ingewikkelde maar interessante materie en ik zal op verzoek van de redactie heel binnenkort hierover een artikel in dit magazine publiceren…

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 13
A fish of al lifetime voor Rik!

Verder vertel ik Rik dat ik na het gesprek met Pansar de vangsten van mijn grotere vangsten vanaf 2008 buiten de gemeten luchtdruk ook heb afgezet tegen de maanstanden. Daarmee bemerkte ik een opvallende trend in mijn vangstagenda en begreep ik ook meteen waarom Mark die bewuste nacht nog wilde gaan vissen. Specifiek komt het op een aantal dagen van de maand aan. Ik vertel Rik dat de aanstaande dag en nacht in onze sessie volgens deze theorie significant dikkere vis zou moeten opleveren. Rik lacht het een beetje weg, vanuit de gedachte wat de huidige vangsten nog zou moeten overtreffen.

In alle vroegte zijn we alweer onderweg voor de laatste dagsessie. Helaas bij aankomst zijn de stekken die we voorheen hebben bevist bezet en moeten we noodgedwongen aan de overkant gaan zitten. Dit vergt veel tijd en we balen dat de hengels pas net voor de middag inliggen. Gedurende de middag mogen we een aantal vissen vangen. Het is iets na vijf uur in de middag als Rik één van de laatste runs van de sessie op dit water mag gaan verzilveren. De vis voelt meteen log aan en op een cynische toon roept Rik: “Ik hoop dat je theorietje klopt!”
Na een heftige dril wordt de vis veilig geland en vangst Rik – zoals de Engelsen  zeggen – ‘a fish of a lifetime’… Zijn voormalig record is aan diggelen! Net voor een hevige storm kan deze schitterende vis op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Wát een wereldervaring!

karpervissen Frankrijk vistrip van uitersten 14
Ondanks de onophoudelijke regen is dit toch een prachtfoto van de ruim 32 kilo wegende vangst van Thomas van Gestel!

Vervolgens mogen we in de stromende regen overvaren en de spullen inladen om de laatste tocht richting het nachtwater te maken. In de auto wordt flink gespeculeerd over deze vangst in combinatie met de maanstand. Ik kan me geen betere overtuigingskracht tot een geloof bedenken dan deze ervaring. Vol vertrouwen gaan we de laatste nacht in en wederom hebben we gekozen voor een nieuwe stek. De planning is om 09.00 uur de sessie te beëindigen en richting Nederland te gaan.

De nacht verloopt stil, maar wanneer we rond half acht worden gewekt door een snoeiharde run staan we meteen op scherp. Met alle kracht wordt de vis van de obstakels af gepompt. Gelukkig zwemt de karper door de door mij uitgeoefende druk weg van de obstakels, maar helaas zwemt de vis gelijk rechtdoor in een over het hoofd gezien wierbed. Dat het een grote vis betreft is vrijwel meteen duidelijk; er is geen beweging in te krijgen. Een kwestie van kalm blijven nu en de vis rustig proberen uit te drillen. Na een behoorlijk heftige gevecht weet ik een bak van een spiegel over het netkoord te trekken, het formaat blijkt in eerste oogopslag al buitenproportioneel te zijn! Sterker nog een vis van dit formaat hebben nog nooit eerder gezien. Zo te zien heeft onze Franse vriend een wereldtip gegeven. Na het wegen blijkt het inderdaad zo te zijn: ruim 32 kilogram!

Beiden verbreken we ons record in dezelfde 24 uur. Het is werkelijk ongelooflijk! De batterijen van de camera’s zijn leeg en ik ben genoodzaakt om ergens een kop koffie te gaan drinken zodat ik de boel kan opladen. Na ongeveer anderhalf uur kom ik terug op de stek en zie dat Rik net een prachtige schub van heeft geland.
Het regent helaas onophoudelijk en dat bemoeilijkt het om onze vangsten goed te fotograferen. Toch kan onze sessie helemaal niet meer stuk. Na het terugzetten van mijn recordvis laden we de auto in om weer huiswaarts te keren. Uiteindelijk hebben we 59 vissen gevangen, waarvan vijf veertigers en de zestiger! De hele rit blijven we over de maantheorie discussiëren en de conclusies blijft dat dit onderwerp meer aandacht moet krijgen binnen onze visserij. Eén ding is zeker, de volgende sessie wordt hoe dan ook hierop afgestemd!

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.