Accu-revoluties: de spanning stijgt…


22 september 2017 | Redactie

​Er wordt wel eens wat schamper gepraat over ontwikkelingen in de hengelsport. De grote revoluties op materiaalgebied liggen alweer een tijdje achter ons - zo luidt de strekking. Was de uitvinding van de Dyneema de laatste? Misschien. De laatste revoluties vinden echter nog steeds plaats, maar komen vanuit een hele andere hoek; namelijk de hoek van de elektronica (fishfinders), digitalisering (beetmelders) en op het gebied van stroomvoorziening met lithium-ion accu’s. Over die laatste ontwikkeling is veel te doen. Zo’n lichte accu is natuurlijk aardig. Maar wat kunnen we ermee als karpervisser?

 

Hoe lang houdt ie het uit op volle kracht...

 

Beleving

De beleving van het karpervissen, waar draait dat om? Die vraag moeten we onszelf telkens weer stellen wanneer we met de laatste aanwinsten van de beurs of de hengelsportwinkel thuiskomen en we onze uitrusting bekijken. Penvissers zijn misschien gauw klaar met dit antwoord. Ben je echter een statische karpervisser, met een arsenaal aan materiaal - van boilies tot en met bivvy en voerboot – dan stel je wellicht andere eisen en draait jouw karpervisserij om techniek, vooruitgang en nieuwe inzichten, om jouw aanpak onderscheidend te maken.

 

 

Alles draait om de beleving en de vangsten...

 

Elektromotor

Die ontwikkelingen van (mobiele) fishfinders, voerboten, beetmelders en lichtgewicht accu’s is daar een belangrijk onderdeel van geworden. Interessant is daarbij het aanbod aan lichtgewicht lithium-ion accu’s. Dit lijkt momenteel een hot item als we de artikelen lezen in de roofvisserij, zeehengelsport en bij onderdelen als het kajakvissen en bellybootvissen. Het is immers niet niks wanneer jouw roofvisboot ineens 84 kg minder weegt als jij je vier loodaccu’s vervangt door één li-ion accu. Trouwens, ook de karpervisser die met zijn elektromotor uitvaart, profiteert ervan, want dezelfde lichtgewicht weegt even 70% minder dan de 105Ah lood-accu in de rubberboot…

 

 

Bij zo'n roofvisboot scheelde het 84 kg...

 

Li-ion accu

Elektronica en bijbehorende stroomvoorziening is in de karpervisserij allang niet meer weg te denken. We zullen de lijst aan stroomverbruikers nog eens opsommen: beetmelders, voerboot, dieptemeter, smartphone, camera, bivvyverlichting, iPad en elektromotor. Vergeten we nog iets? O, je hebt ook al een drone? Zet die er maar bij dan. Handig, al die apparatuur, maar deze apparaten werken allemaal op stroom. Dat rechtvaardigt al meteen het belang van onze hedendaagse stroomvoorziening, en zolang ze nog niet op zonne-energie draaien, zijn we afhankelijk van een stopcontact, generator of accu’s. En die eerste twee van de drie vallen al snel af bij het karpervissen. Aangezien niemand zich een breuk wil sjouwen aan een loodaccu, is de li-ion accu momenteel ook de hottest thing in de wereld van het karpervissen geworden. Welkom in 2017!

 

 

Volop spanning aan de waterkant…(foto http://globalfishing.eu)

 

Rebelcell

De reden van dit schrijven is een nieuwe li-ion accu die speciaal voor voerboten is uitgekomen. Het merk Rebelcell komt met deze laatste ontwikkeling uit, nadat dit merk al eerder de sportvisserij betrad met speciale lichtgewicht accu’s voor de elektromotor en fishfinders. De nieuwe li-ion accu voor de voerboten is een 1 kg wegende 12V18 accu. Volgens de fabrikant een even grote accu als de normale 12V9A loodaccu die in een voerboot past. Eerder (anderhalf jaar geleden nu) kwam Rebelcell al eens met een lichtgewicht 12V11 accu voor de voerboot. De nieuwste 12V18 accu heeft volgens Rebelcell  50% meer uithoudingsvermogen dan de vorige 12V11 van het merk. Dit zou de krachtigste li-ion accu ter wereld zijn in deze maat, zo verkondigt Rebelcell; eentje die de vaartijd bovendien zo’n driemaal kan verlengen. De accu voedt niet alleen de aandrijving van de voerboot, maar ook de dieptemeter. Als derde speerpunt moet nog vermeld worden dat je via een speciale kabel ook je stroomvoorziening naar USB-gevoede apparaten veilig kunt stellen.

 

 

Een promotiefilm over de nieuwe 12V18 voerbootaccu…

 

Doping voor de voerboot?

Voor voerbootgebruikers lijkt dit goed nieuws. We zullen de eerste praktijkervaringen moeten afwachten of de accu ook werkelijk levert wat er ‘in de folder’ beloofd wordt. Wanneer deze nieuwe lichtgewicht (wat een raar woord voor een top-accu) ervoor zorgt dat de belangrijkste irritaties worden verholpen, zou dit al een grote stap vooruit zijn, en zo je wilt een kleine revolutie. Want het is behoorlijk irritant wanneer je voerboot bij windkracht 6 niet door de golven heenkomt en al na drie keer heen-en-weer varen op halve kracht terugkachelt, terwijl de koplampjes al bijna doven. Een groot voordeel van de li-ion accu’s is namelijk dat ze altijd 100% presteren en blijven presteren tot de laatste druppel energie verbruikt is. Is deze 12V18 accu dan werkelijk ‘doping voor je voerboot’, zoals de advertenties beloven? Het zou maar zo kunnen…

 

Een kilo duurzame 12V18 stroom voor de voerboot...

 

Actieprijs

Wanneer de prijs van een li-ion accu net zo hoog was als die van een loodaccu, dan bestonden er wellicht al geen loodaccu’s meer – zeker in de hengelsport. Maar die opmars wordt vooralsnog vertraagd doordat je voor ‘kleine revoluties’ als een li-ion accu een pittige aanschafprijs betaalt. Daar staat in alle eerlijkheid wel iets tegenover. Die forse prijs kun je uitsmeren over 10 jaar tijd – want dat is de duurzaamheid volgens opgave. Wanneer je dat sommetje uitrekent, en dat afzet tegen de prijs van je voerboot, en (in 10 jaar tijd) de prijs van twee of drie loodaccu’s die je dan hebt verbruikt, dan is het wellicht de moeite om je ING-saldo nog eens te checken, omdat die 12V18  juist nu met een speciale actieprijs wordt aangeboden inclusief USB-adapter en Quick Connect kabel.

 

Zodra de eerste kennismakingen met de accu hebben plaatsgevonden en de bevindingen van gebruikers bekend worden, komen we hier zeker nog op terug.

 

 

 

 


Reactie plaatsen


 

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.

 

Reacties (0)


Er zijn nog geen reacties geplaatst.