A new Dawn: Ontsluiering van een nieuw karperavontuur

14 oktober 2017 | Daniel Takken

Daniel Takken

Karpervisser

Het is nog vroeg in de ochtend, zomaar een ochtend in april. Onder m’n voeten stromen traag vele hectoliters water voorbij. Ze doen de losstaande leliebladeren zachtjes heen en weer wiegen boven de zanderige bodem een ruime meter lager…

“Hello darkness, my old friend - I’ve come to talk with you again” (The sound of Silence - Simon & Garfunkel)

Links voor me loopt een zwart touw de diepte in, een stukje verder dobbert een rode drijver. Veilig en ver voorbij de stenen ligt voor heel even een machtige rivierkarper te rusten in de diepte. Ik wacht totdat de zon zo over de bomen achter me vandaan kruipt, voordat ik haar op de mat zal leggen en ontdoen van het zachte, donkere materiaal waarin ze tijdelijk gevangen zit.Een stukje verderop staat bovenaan het talud mijn tentje. In plaats van één, staan er dit keer twee stretchers in en dat is nieuw voor mij. Op de achterste ligt Elisa nog te slapen, ze heeft van het tafereel van vannacht weinig meegekregen.

Het is onze vierde nacht samen in Frankrijk en mijn ontembare reislust heeft ons iets vroeger in het jaar naar het Franse land gebracht dan gepland. Het is pas half april en de winter schudt nu pas haar laatste deken van zich af. Overdag laven we ons aan de heerlijke zonnestralen, maar ‘s avonds moet toch echt een dikke jas vanonder de stretcher gehaald worden. Elisa weet het allemaal nog niet zo goed, met dat vissen. Het relaxed hangen in het lange gras, genieten van een glas wijn en wat Franse kazen in de zon bevalt haar prima, maar het feit dat de temperatuur ‘s nachts een duik maakt en er redelijk wat gespuis rondkruipt in het struikgewas om ons heen vindt ze toch wat minder aangenaam.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 02

Onze eerste trip samen.

Ik maak haar wakker en reik een mok verse koffie aan. Samen gaan we aan de oever zitten en laten we de kalmte van de rivier over ons heen komen. Even later stel ik m’n camera in, leg de mat klaar en klauter ik over de grove keien om veilig in het water naast mijn vangst te komen. Ik laat de vis rustig uitrazen voordat ik haar optil en naar de mat draag. Een machtige, brede schub weerkaatst de eerste zonnestralen van de dag. Elisa klikt een serie fantastische foto’s en korte tijd later laat ik de hoofdprijs van deze trip weer rustig uit m’n handen zwemmen. Een machtig gevoel maakt zich van me meester, ultieme euforie. Brandstof voor het leven.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 03
Brandstof voor het leven.

Bienvenue en France

De eerste dag en nacht waren - typisch voor een eerste trip naar een voor mij onbekend gebied - nogal hectisch verlopen. Eerst hebben we vele kilometers oever afgezocht, ‘paadje-in-paadje-uit stijl’, op zoek naar fatsoenlijke en vooral ook tactisch goed ogende stekken. Het is paasweekend en dat is te merken, want we komen meerdere Nederlandse kentekenplaten tegen onderweg. Ik keur links en recht wat opties af en besluit uiteindelijk om voor de eerste nacht te settelen bij de monding van een groot scheepvaartkanaal.Later die nacht, zo rond half vijf, vervloek ik die keuze. Werkelijk gigantische diepladers passeren de hele nacht door tot zo’n tien meter uit de kant. Ik heb ondertussen ruim vijfenzestig keer ingeworpen, ben twee montages en twee halve spoelen lijn kwijt en in de tussentijd ook compleet verregend. Nog geen minuut heb ik m’n ogen dicht gehad en om Elisa te sparen sta ik met mijn ontvanger bij de hand, al een uur of twee buiten in m’n regenjas... Wat een feest, dat riviervissen in Frankrijk.De volgende morgen besluiten we op tijd te gaan verkassen. Binnen no time liggen alle spullen weer in de auto. Gelukkig schijnt de zon inmiddels weer. Twee van mijn beoogde stekken blijken bezet, dus neem ik een gok en voer met de werppijp vijf kilo boilies verspreid op een stek buiten de nachtviszone. De bedoeling is om vannacht een heel stuk verderop te gaan vissen en hier morgen terug te keren voor een kort nachtje.

Halverwege de middag en heel wat kuilenpaden verder, sta ik net de laatste slagen lucht in de boot te pompen op een idyllisch ogende stek, precies waar een fraaie ondiepte na vijftig meter langzaam afloopt richting de vaargeul. De tent staat al, de zon schijnt nog steeds en er is geen sterveling te bekennen. Althans, dat is totdat er een terreinwagen over het pad komt aangehobbeld. Twee in het groen gestoken mannen, met de kenmerkende vliegvisvesten aan, stellen zich voor als Gardes. Ik bevind mij op een perfect, legaal stukje oever, alleen is nachtvissen er ten strengste verboden. Verblijven mocht uiteraard wel. Als de heren hun weg vervolgd hebben overpeins ik m’n opties. Blijven zitten en de nacht doorvissen zou simpelweg dom zijn; dan vraag je erom. ‘s Nachts de boel eruit draaien zie ik echter ook niet zitten, zeker gezien dit soort wateren vaak voornamelijk in de donkere uurtjes produceren. Uiteindelijk besluiten we om de hele zooi weer tegen de vlakte te gooien, in de bus te proppen en te opteren voor de die ochtend aangevoerde stek…

Rond acht uur die avond sta ik eindelijk de laatste rig richting vaargeul te slingeren. Ik strooi er met de pijp nog een honderdtal bollen achteraan en plof dan neer in m’n stoeltje. Vandaag heb ik alle spullen al vier keer in m’n handen gehad en ik ben er eerlijk gezegd nu wel klaar mee. Tijd voor een goed glas wijn en een kom warme soep. Lang kan ik niet blijven zitten, een half uur later valt er een lijn compleet slap. Snel maak ik contact en voor ik het weet sta ik de eerste vis van de trip te drillen. Elisa legt het tafereel vast en even later til ik met een grote glimlach een fier schubje voor de camera.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 04
Na een dag lang ploeteren is de eerste binnen!

Het is het begin van een ongekend hectische nacht. Ik ben constant in de weer met drillen, scheppen, onthaken, beazen, ingooien en bijvoeren. Een hele rits onderlijnen en PVA-stringers liggen klaar in een emmer om het tempo enigszins bij te kunnen houden.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 05

Constant bijvoeren na elke aanbeet over alle hengels zorgt ervoor dat de groep vis blijft hangen.

Het is echt een gekkenhuis, zeker gezien m’n twee sets hengels een meter of dertig uit elkaar staan. De volgende morgen staat de teller op twaalf vissen, waaronder enkele schitterende exemplaren. Overdag loopt er nog drie keer een hengel af, wat resulteert in een klein schubje, de derde rivierdertiger van de nacht én als kers op de taart een originele, oude rivierspiegel. Ik ben kapot maar dolgelukkig. Twee nachten gevist en de trip is nu al gemaakt!

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 06

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 07

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 08

Gekkenhuis! Twee nachten gevist en de trip is nu al geslaagd!

Toch besluiten we overdag weer onze biezen te pakken. Ik heb beloofd om ook de mooie omgeving en dorpjes aan te doen deze trip en daarom rijden we aan het begin van de middag een mooie oude stad aan de rivier in. Het is echter zondag, eerste paasdag en werkelijk alle winkeltjes zijn dicht. Elisa kijkt me wat beteuterd aan…

Gelukkig vind ik nog een boulangerie die achterin wat tafeltjes heeft. We bestellen twee cappuccino’s en een tweetal eclairs en nemen plaats aan een wankel tafeltje. Ondertussen is de zon ook uitbundig gaan schijnen en nadat ik afgerekend heb lopen we het plein op. Een ronde door de verlaten stad volgt, en ondanks het gebrek aan shopmogelijkheden beleven we toch een heerlijke middag. We vervolgen onze weg en ik besluit om nog een sector van de rivier aan te gaan voeren voor de hierna volgende twee nachten.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 09
Een mooie oude rivierspiegel.

De rivier kabbelt kalm over de kiezels van de ondiepe richel waarop ik tot m’n knieën in het water sta. Doordat ik me in een buitenbocht van de rivier bevind heeft jarenlange afzetting van zand ervoor gezorgd dat er een ondiepere zone is ontstaan waar de waterplanten in het verrassend heldere rivierwater welig tieren. Ik sta nu schuin tegenover de stek waar ik de eerste nacht zat en gezien ik de nodige vissen zag springen aan deze kant van de rivier besluit ik het erop te wagen. Ik strooi zeven-en-een-halve kilo boilies stroomopwaarts in een schuine lijn tot in de vaargeul, dat moet het doen.

Een klein half uur later staan we op het verlaten parkeerterrein van de plaatselijke Intermarche. De lichten zijn uit en de schuifdeuren blijven angstvallig gesloten. Ik vrees het ergste en ja hoor, het typische euvel doet zich weer voor. Alles dicht en niks te vreten. Het beteuterde gezicht van Elisa spreekt weer boekdelen. Lekker bezig Daan! Duizendmaal excuses van mijn kant, een zak soep met oud stokbrood en een fles wijn redden nog enigszins mijn (en haar) dag. Even later heb ik razendsnel ons kamp weer opgebouwd op de stek van gisternacht en liggen er weer vier stokken op scherp.Ik vang voor middernacht drie vissen, maar verspeel de daaropvolgende drie door simpele losschieters. Aan de wijze van voeren of rigs is niets veranderd. De enige verklaring die ik  ervoor heb is een veranderend aasgedrag van de vissen waardoor de inhaking een stuk slechter is. Achttien vissen uit achttien beten op rij en vervolgens drie lossers achter elkaar… Vreemd.
Afgelopen nacht bracht geen uitschieters, echter blijft de stek wel vis produceren dus besluit ik om de ondiepe stek verderop nog een keer aan te voeren en daar alleen de laatste nacht te vissen. De huidige stek geef ik nog een nacht.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 10
Geen uitschieters deze nacht.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 11
Een bejaarde woelmuis schuift ook graag aan.

‘s Avonds doen we ons te goed aan raclette en wijn. De zon schijnt steeds vaker en de temperatuur wordt gelukkig ook langzaam aangenamer. Elisa maakt verderop langs het fietspad kennis met een jonge vos en op onze stek is ook een bejaarde woelmuis gearriveerd die graag aanschuift voor het avondmaal.

Slechts die ene beet, laat in de nacht, maar ik heb mijn hoofdprijs

Het blijft lang stil, maar ergens in de kleine uurtjes vouwt de vaargeulstok zich toch nog dubbel. Een heftige, lange dril volgt. Het duurt een ruim half uur voor ik m’n leadcore eindelijk in zicht heb. Nog een paar lome beuken op de taaie drie-en-een-kwarter en een lange, massieve schub glijdt eindelijk over het koord. Met een voet op de steel ga ik even zitten om op adem te komen. Wat een mega kick, een voorgevoel dat juist bleek. Slechts die ene beet, laat in de nacht, maar ik heb mijn hoofdprijs. Wat er de laatste nacht nog gebeurt, het kan me ook eigenlijk niets meer schelen…

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 12
Mijn hoofdprijs!

Meet mr. Murphy

Ik ben dit jaar niet te houden. De volgende trip volgt eind mei, als ik na lange tijd weer eens met Bart op pad ga. Een nieuwe bestemming staat in de navigatie, de avonden voor vertrek gonzen van enthousiasme, hoop en verwachting. Bart heeft vijf nachten de tijd, ik zeven. We spreken af bij Heerenveen en rijden vervolgens achter elkaar aan, met als eerste koffiestop Hazeldonk. Mijn leasende vriend tankt z’n nu nog krasvrije bolide vol en ik haal vast koffie. Het is nog vroeg in de nacht en volgens de huidige planning komen we ergens in de vroege uurtjes aan. Met de eindbestemming knipperend in het scherm van de navigatie druk ik op de uitknop. Ook de radio gaat uit, rust. We bespreken het plan, twee stekken van voer voorzien en dan hopelijk een paar uur slaap pakken. We hobbelen al gauw een jaagpad af in het stikdonker. In het vage schijnsel van de maan kunnen we de contouren van het oude kanaal waarnemen, details zijn echter slecht zichtbaar. We zetten hoog in, voeren ruim driehonderd meter aan en rijden dan door naar de tweede stek. Terwijl ik twee stretchers en pluutjes opzet stampt mijn maat alvast een boot vol lucht. Korte tijd later geef ik ‘m een duwtje van de kant af en vertrekt hij met bijna tien kilo aan gemengde bollen en hennep met tijgernoten. Een klein uur later is hij terug en duiken we de slaapzakken in, aan de horizon gloort alweer een nieuwe ochtend.

Tien uur ’s ochtends. De damp van twee mokken hete koffie vermengt zich met de nevel die boven het bladstille water danst. Heerlijk verse, nog warme croissants vormen ons ontbijt. Beiden zijn we met enkele uurtjes slaap weer volledig bij de les en tot nu toe gaat alles van een leien dakje! We tekenen onze strategische plannen uit in het zand voor ons. Enkele nachten samen, enkele nachten uit elkaar en waar mogelijk een paar uurtjes overdag vissen moeten onze kansen gaan maximaliseren. We gokken erop dat de vis al gepaaid heeft en nu de kop op vreten heeft gezet.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 13
Strategische plannen in uitvoering.

De eerste avond nadert, Bart is al geïnstalleerd op een stek goed vijfhonderd meter verderop. Via walkietalkies houden we contact. Ik bevind me op de hoek van een brede zwaaikom, boordevol obstakels, ondieptes en wier. Het ziet er alvast verschrikkelijk ‘carpy’ uit en nadat ik het sfeervolle hoekje heb vastgelegd op de gevoelige plaat ga ik aan de slag. Nauwkeurig kam ik de kom uit en verdeel ik drie hengels tussen het wier. De vierde plaats ik met een clip een stuk het kanaal in. Rond acht uur die avond ligt alles naar wens en leun ik achterover tegen m’n stretcher, zittend in het gras voor m’n plu.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 14
Voor mij geen risico’s in dit soort extreme omstandigheden.

Erg lang de tijd om te relaxen krijg ik niet, want nog geen uur later kraakt walkie voor het eerst. Bart is lekker bezig, een fantastisch mooie schub ligt voor even in de sling. Het blijkt het begin van een complete chaos. Binnen drie uur lopen er bij hem vier hengels af waarvan twee tegelijkertijd. Omdat ik gebonden ben aan deze obstakelrijke stek kan ik hem helaas niet te hulp schieten. Met hangen en wurgen weet hij alle vier de vissen te landen. Alle vier fantastisch mooi en alle vier groot. Ongelooflijk, wat een start hier.

Wat een start.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 15
Complete chaos in kamp Bartje, Een vis in je handen en de volgende beet die zich aandient.

Ondertussen gebeurt er bij mij nog weinig, tot ik rond middernacht een aanbeet krijg op m’n middelste hengel. Na een korte dril ligt er een klein schubje op de mat, die na een aai over de bol snel terug mag. Blijkbaar is een groep vissen ondertussen bij mij gearriveerd, want een uur later sta ik weer met blote voeten in het vochtige gras met een vervaarlijk krakende  hengel.

…de hengel is van de steun gerukt en met de molen loeihard op de stalen damwand geklapt…

Het is stikdonker deze nacht en op het moment dat ik de vis naar rechts voel scheren is het al te laat, een ijzeren kabel maakt korte metten met de voorslag. Vloekend gooi ik de hengel tegen de plu, zet een bak thee en herpak mezelf. Snel controleer ik de lijn en voorslag, hang er een nieuwe montage aan en leg de rig weer terug. Nog voor ik terug in de slaapzak lig giert de cliphengel in het kanaal er vandoor. Ook deze vind een stuk oud ijzer en dit keer begeeft de onderlijn het. Ik vervloek mezelf nu dubbel, zeker gezien de potentie van dit water en hetgeen Bart in de zak heeft hangen. Grote kans dat ik een bak verkloot heb. Lang de tijd om te piekeren krijg ik niet, want nu is het m’n meest linker hengel die om aandacht schreeuwt. Ik zet het op een lopen en hoor ondertussen een harde knal van metaal op metaal. Seconden later blijkt waarom, de hengel is van de steun gerukt en met de molen loeihard op de stalen damwand geklapt. Snel grijp ik de hengel, een gelukje moet je soms hebben… Snel spring ik de boot in en begin ik de lijn uit het wier te trekken. Ik word ondertussen van links naar rechts gebeukt en heb al vrij snel door dat ik met een grote ‘pussycat’ te maken heb. Zonder enige aankondiging valt na een volgende uitval van de vis de gevlochten lijn slap. Dwars door.

A new Dawn ontsluiering van een nieuw kaperavontuur 16
Wat een bizarre nacht, een dikke veertiger na de nodige pech!

Ziek van alle pech en verspeelde vissen roei ik terug naar de kant. Ik probeer orde in de puinhoop te brengen, maak twee hengels weer in orde en vaar ze weer uit. Mij krijgen ze er niet onder. Helemaal gebroken lig ik rond half zes eindelijk weer in de slaapzak. Hopelijk kan ik nog even twee uur liggen. Ook dat blijkt ijdele hoop, als een half uur later de meest productieve hengel van de nacht voor de derde keer afloopt. In volle oorlogsmodus spring ik onmiddellijk de boot in om de overhand te krijgen. Een lompe vis zet zich in beweging en trekt me achter zich aan het kanaal in. Een goede honderdvijftig meter van de plek waar ik de vis haakte, kan ik er voor het eerst boven komen. Ik zie een lichte schim achter een pluk wier hangen en werk me er langzaam naartoe. Als ik een grote, glanzend bruine kop uit de planten zie steken druk ik m’n net onder het geheel en hijs ik met vereende krachten de hele zooi over het netkoord. Hebbes, eindelijk!

Ik schat de kale spiegel een mooie twintiger en leg m’n bootje aan in het kanaal. Met de vis gezekerd achter een peddel loop ik terug naar m’n plu om een weighsling te halen. Het terug sjouwen vergt veel kracht en als ik even later de sling aan de klok hang kan ik nauwelijks geloven wat dat ding aangeeft. Een twintiger? Ja een 20-plus, in kilo’s! Ik barst in lachen uit. Wat een bizarre nacht…

Ik draai de rest van de hengels binnen, loop naar Bart en schiet eerst foto’s van zijn vissen. Daarna pakt hij in en helpt hij me met het maken van een prachtige fotoserie van de beer die mijn nacht redde. Overdag spenderen we aan het bekijken van meerdere sluisstukken en het aanvoeren van een drietal stekken. Uiteraard wordt er ook de nodige proviand ingeslagen en zo kunnen we goed bevoorraad de tweede nacht in.

(Volgend weekend hét vervolg!)

Dit artikel verscheen eerder in Dé Karperwereld Magazine, Klik hier voor een voordelig abonnement.

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.