Nieuw avontuur: Franse kanaalescapades

26 mei 2018 | Eddie Jansen

Na tijdenlang zoeken begin ik in het najaar aan een nieuw en kakelvers avontuur. Een campagne zal moeten leiden naar dat ene perfecte water. Natuurlijk moet het water grote karpers in haar bestand hebben, maar nóg veel belangrijker is dat het ook aan mijn eerste belangrijke voorwaarde voldoet: dat ik het water zelf vind zonder enige vorm van informatie verkregen door derden…

De tijd voorafgaand aan dit nieuwe avontuur, heb ik een tijd mijn heil in het centrale deel van Frankrijk gezocht. Toen ging ik nog vaak op halfbakken informatie af die ik dan her en der had verzameld. Meestal ging het dan alleen om een bepaalde regio, niet eens specifiek om ‘water A’ of ‘water B’. In die tijd kwam ik erachter dat de wateren die ik thuis op de kaart had geprikt al vaak door andere Nederlandse en lokale karpervissers werden bevist. Naar mijn idee is dit ook wel te verklaren; als je hoort dat een bepaalde regio interessant is en jijzelf niet vooraan in de informantenlijn zit, ben je bijna altijd te laat. Achteraf gezien ben ik blij dat ik in die tijd nooit echte topsessies heb gedraaid op deze wateren. Natuurlijk baalde ik er destijds wel van, maar het keer op keer moeten uitwijken naar andere wateren heeft mij uiteindelijk wel mijn nieuwe passie gebracht: het vissen op kanalen! Dit omdat ik tijdens een uitwijksessie wel een keer een adembenemend avontuur heb beleefd. Het gevoel van vrijheid aan de kanalen gaf mij na een tijd een beter gevoel dan louter achter de grote vissen aan jagen. Dit proces ging overigens niet vanzelf, het was een kwestie van langzamerhand doelen bijstellen en goed evalueren. Vooral het onbesuisd naar het zuiden rijden en niet weten wat je te wachten staat, gaf mij het meeste plezier. Na een tijdje wikken en wegen besloot ik dan invulling te geven aan het nieuwe avontuur en de campagne te starten…

De start

Het plan is om kanalen te gaan bevissen in het noordelijke deel van Frankrijk. Dit geeft een aantal voordelen, met name is het natuurlijk een stuk minder ver rijden en dit geeft mij het voordeel dat ik niet meer gebonden ben aan de vier- of vijfdaagse avonturen. Voor het eerste avontuur vraag ik mijn maat Floris of hij zin heeft om een korte sessie in Noord-Frankrijk te vissen. Het antwoord luidt volmondig ‘ja’ en het eerste aftastende avontuur staat dan in de agenda! Uiteindelijk is het al midden november als we zuidwaarts rijden. Helemaal ideaal is deze periode niet, zeker niet om te gaan pionieren, maar we hebben er veel zin in en nemen zelfs glühwein mee voor de koude nachten. Aangekomen rijden we de beoogde stekken af en voeren we alvast wat aan. Daarna zoeken we een stek voor de eerste nacht en installeren ons op de eerste stek. Nadat het duister is geworden, liggen we al snel in onze slaapzakken. Het is een vrij koude avond…

Nieuw avontuur: Franse kanaalescapades 02

Een aantal uur later word ik gewekt door Floris. Hij vertelt me dat hij een mooie schubkarper heeft gevangen op de hengel die kort onder de kant van het kanaal lag. Ik heb van het hele feest niks meegekregen en spring gelijk mijn slaapzak uit om de vis te bekijken. Floris tilt het net op en ik bewonder één van de mooiste schubkarpers die ik in tijden heb gezien. We zetten de vis daarom snel op de foto. We maken nog een klein praatje en even later ga ik weer verder met ‘bomen zagen’. Maar slechts een aantal minuten later volgt er opnieuw een beet. Ditmaal is het mijn beurt! Tijdens de dril stopt er verderop een auto en er stappen twee mannen uit die al snel onze kant op gespoed komen. De dril is zo’n beetje teneinde als de mannen in de buurt komen. Even later schep ik de vis onder het toezien van ons nieuwe publiek. Ik kijk in het net om mijn trofee te bewonderen. Het is opnieuw zo’n prachtige schubkarper! De mannen aanschouwen het toneelstuk, terwijl Floris en ik gewoon door gaan met ons protocol; de vis ontdoen van de haak en een paar foto’s maken. De mannen vinden het prachtig en maken zelf ook een aantal foto’s. Nadat ik de vis teruggezet heb en ik de mannen voor het eerst goed bekijk, krijg ik pas door dat het heren van garde de pêche zijn. Met handen en voeten proberen we met hen te communiceren. Na een aantal minuten ‘dansen’ begrijp ik uiteindelijk dat het nachtvissen hier niet is toegestaan en dat we de hengels moeten binnen draaien. Zo gezegd zo gedaan, gehoorzaam volgen we de instructies op. We zetten de wekker en voeren nog een beetje in de hoop de vissen bezig te houden op de stek. Die ochtend vissen we nog een aantal uur op deze plek maar helaas blijven de aanbeten uit. We bevissen vervolgens nog een aantal stekken. Al snel komen we erachter dat - ondanks de redelijke omstandigheden -, de vissen overdag lastig te vangen zijn. Omdat we geen trek hebben in nog een boete, rijden we die avond naar een nachtviszone. We vangen een aantal brasems en wordt er vooral veel gelachen. Tenminste Floris kan er wel om lachen dat ik er om het half uur uit kan om de zoveelste deurmat van mijn haak te schudden.

Wil jij het complete artikel uit deze Karperwereld 119 graag als eerste lezen? Neem dan nu meteen even een voordelig abonnement en klik hier!

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.