Zig It! | Uit de oude doos

19 februari 2016 | Reggy Bruinsma

‘Ziggen’; een relatief nieuwe vorm van karpervissen, overgewaaid uit Engeland en nog steeds aan populariteit winnend in ons land. ‘Maar is het wel zo’n nieuwe vorm van vissen?’, vraagt Reggy Bruinsma zich af…

Dit artikel is een overname uit Dé Karperwereld 103

Ik kan me nog heel goed herinneren hoe ik samen met mijn vriendjes, in de mid-zeventiger jaren, iedere dag van de schoolvakanties de bekende karperwateren van Noord-Holland beviste. De karperputten van Andijk, Scharwoude en Enkhuizen én natuurlijk de Bosbaan in Amsterdam. Het was nog jaren voor de boilievisserij. Sterker nog: het vissen met partikels was zelfs nog onbekend. We hadden slechts drie supergeheime deegjes. Eén op basis van kattenvoer uit blik, één op basis van schapenbix en één op basis van trouvitpellets. Omdat we niet veel geld te besteden hadden, haalden we gratis grote zakken broodkruimels op bij de bakker. Zogenaamd om de vogels te voeren… Dit was ons bindmiddel. De ballen vielen hierdoor sneller uit elkaar dan bij het gebruik van het toen populaire Brinta of maïzena, maar dat maakte ons niet uit. We hadden als kiene vissertjes namelijk als snel door dat deze wateroplosbaarheid veel meer vis opleverde. Grappig, het belang van wateroplosbaarheid, 40 jaar geleden... Op al deze wateren vingen we met onze deegmixen met name ‘s ochtends en ’s avonds bovengemiddeld veel vis. Maar zeker met wat mooier weer viel het overdag vaak stil. Op zo’n mooie dag in de zomervakantie van 1974 (ja, zo lang geleden...) zat ik met mijn vismaat te vissen in de karperput van Scharwoude. Er gebeurde die dag iets wat wij niet gewend waren. We werden er namelijk compleet uitgevist door een andere visser. Dat waren we dus niet gewoon en nieuwsgierig als we waren gingen we maar eens een kijkje bij hem nemen. Daar aangekomen keken we onze ogen uit. Wat een spullen had die man! Hengels van Hardy, molens van Abu en hoewel materiaal niet alles zegt, deze man kon ook nog eens geweldig goed vissen. Zijn hengeltoppen stonden naar beneden gericht en tussen zijn molen en startoog hingen wakers van aluminiumfolie. Dit hadden we nog nooit gezien. Let wel: dit was in de tijd toen publicaties over karpervissen nog schaars waren.
Ineens schoot het wakertje omhoog en stond de man met een kromme hengel. Toen het lood boven water kwam, wisten we niet wat we zagen. Het lood woog wel 30 gram! En de lijn liep door een warteltje… Wij visten nog met ronde loodjes met een centraal gat. Eigenlijk een inline lood, maar dan van 7 gram. En onze rood-witte Japanse wakers hingen voor de top, zoals toen gebruikelijk was.

zig it 2

Foto:

Spodden met de juiste mix is de sleutel tot succes bij het moderne zigvissen. (Foto © Sander Boer)

Illustratie:

• Korte hair
  • Rig foam licht gekleurd 0,5 cm
  • Rig foam donker gekleurd 0,5 cm
  • Curve shank of wide gape nr. 8 of 10
  • Stukje silicone tube
  • Korte line aligner
  • 1 tot 3,5 meter 24/00 of 30/00 Ziggy
  • Anti tangle sleeve en wartel
  • Tri Bomb in line lood 85 gram

zig it 3

Hoog boven de bodem?

Na het terugzetten van de vis treuzelde de man met het opnieuw beazen van zijn haak. Wij wisten wel waarom. Hij wilde zijn superaas geheim houden! Maar wij waren erg volhardend en bleven gewoon staan kijken. Uiteindelijk wonnen wij de strijd nadat er ook een aanbeet kwam op zijn andere hengel en hij dus geen hengels meer uit had liggen. Onze mond viel open van verbazing toen er een bakje met keurig gesneden broodkorsten tevoorschijn kwam. Er werd een stukje op de haak geregen en de man gooide in. De korst liet hij naar de oppervlakte drijven waarna hij deze vervolgens weer iets naar beneden trok op het - in onze ogen - zware lood. Die nam ons vreselijk in de maling! Dat kon niet anders… Al die vissen ving hij toch niet hoog boven de bodem? Maar zie: nadat de tweede hengel ook weer in lag, kwam al snel de volgende aanbeet. Het werkte dus echt! Het vissen met een ‘verzopen korst’, zoals dit later bleek te heten, was een enorm succesvolle methode van vissen die ons echt honderden karpers heeft opgeleverd. En niet alleen op de bovenstaande wateren, maar op ieder water waar wij visten. Met de komst van het vissen met partikels en in het bijzonder blikmaïs is deze visserij bij mij eind jaren zeventig naar de achtergrond verdreven. Tot ik in 2007 op de Sloterplas op een snikhete dag een paar karpers wist te vangen. Deze vissen lagen nagenoeg aan de oppervlakte, met wel 15 meter water onder hun buiken. In het laatste uurtje van mijn sessie wist ik twee mooie vissen te vangen met een pop-up bóven een snoekdrijver die kort onder de oppervlakte werd aangeboden tussen de zonnende vissen.  Zo was voor mij het vissen met de zig geboren.

zig it 4

Waterige spodmix

Inmiddels kwamen er ook steeds meer berichten uit Engeland over het vissen met de zig binnen. Toen ik een keer een artikel las over een hele nieuwe methode van zigvissen werd mijn interesse in het vissen in de bovenste waterlagen weer direct gewekt. Tijdens een karperwedstijd in Engeland was er namelijk een team dat deze wedstrijd won met een enorme voorsprong op de nummer twee. En dat winnende team viste met zigs. Niets nieuws voor het water waar gevist werd, maar wat deze vissers deden was wel nieuw. Ze hadden namelijk emmers vol met waterige spodmix bij zich waarin zij hennep en pellets gemengd hadden. Het idee was om het heldere water troebeler te maken met de spodmix en hierdoor karper aan te trekken. Vervolgens zou er op de bodem worden gevist tussen de hennep en de pellets.

zig it 5

zig it 6

Toen de vissers echter een aantal karpers zag cruisen in de voerwolk, vervingen zij de bodemmontage voor een zig en vingen zij direct vis! Al snel bleek dat door het regelmatig spodden boven de zigs ‘aantallen’ konden worden gemaakt die op dat moment voor het betreffende water niet voor mogelijk werden gehouden. Dit moest ik dus ook eens proberen! Na wat geklungel met verschillende ingrediënten had ik een, in mijn ogen, mooie mix gemaakt. Maar waar zou ik die eens gaan testen? Ineens dacht ik aan de successen die ik jaren geleden boekte met de verzopen korst op de karperput van Scharwoude. Een week later was het zo ver. Gewapend met een emmertje mix en wat mini pop-ups kwam ik aan op een drukke put. Om deze visserij een goede kans te geven had ik geen aas voor het vissen op de bodem meegenomen. En dat bleek ik achteraf gezien ook helemaal niet nodig te hebben…

Niet voor passieve vissers

Tijdens het opzetten van mijn spullen zorgde ik ervoor dat ik regelmatig een paar spodjes mix op mijn plek wierp. Dit werd niet in dank afgenomen door de vissers die naast mij zaten. In hun ogen verjoeg ik alle vis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook allemaal nog moest zien. Hoe zou die vis reageren op die harde plonzen op het water? Nou, dat wist ik snel! Ik kreeg na mijn eerste worp namelijk niet eens de tijd om mijn waker aan mijn lijn te bevestigen! In een paar uurtjes ving ik meer dan 30 vissen! Goed, het waren kleintjes maar het was een leuke eerste ervaring met mijn inmiddels favoriete manier van vissen. Deze eerste kennismaking met het spodden over zigs smaakte naar meer en sindsdien heb ik met deze methode vele honderden karpers gevangen. Het is echter geen techniek voor passieve vissers, want als je het echt goed wilt doen ben je de hele dag in de weer. Wat steeds weer heel belangrijk bleek te zijn, is het vissen op de juiste diepte, het gebruik van de juiste kleur aas, het gebruik van de juiste zigmix én hoe deze in te zetten. Dat karper niet de hele dag bij de bodem zwemt, is inmiddels wel algemeen bekend.

zig it 7

Zeker overdag brengt onze vriend zelfs het grootste deel van de tijd door in de bovenste waterlagen. Voor veel startende zig-vissers is het bepalen van de diepte waarop de vis zwemt en dus waar de zig moet worden aangeboden, het lastigste deel. Mijn grootste successen behaal ik tussen de helft van de waterdiepte en een derde onder de wateroppervlakte. Dit is ook altijd mijn startpunt. Is het water bijvoorbeeld drie meter diep, dan start ik met één hengel op anderhalve meter en één hengel op een meter onder de oppervlakte. Afhankelijk van de actie die ik krijg varieer ik gedurende de dag van diepte.

Aas

Als aas gebruik ik tegenwoordig een stukje foam. Soms flavour ik dat en soms ook niet. Ik heb gemerkt dat het gebruik van flavour op zwaar bezette wateren soms net een aanbeet meer kan opleveren, maar in je nadeel kan werken op de wateren met een lagere bezetting. De kleur van het aas is ook heel belangrijk. De ene keer vangt zwart het beste, dan weer bruin, geel of een combinatie hiervan. Dit kan overigens niet alleen per dag, maar zelfs per uur verschillen. Ziggen doe ik meestal samen met mijn zoon Lewis en wij starten altijd met totaal verschillende kleuren foam. Dan zie je al snel waar de vis op dat moment een voorkeur voor heeft. Mijn ervaring is dat in troebel water, zeker als er wat minder hoog gevist wordt, de lichte kleuren zoals wit en geel een voorsprong hebben. In helder water en wanneer meer naar de oppervlakte gevist wordt, doen de donkere kleuren zoals zwart en bruin het beter. Een combinatie van een lichte en een donkere kleur kan ook goed werken. Vis die boven de zig naar de donkere diepte kijkt, ziet de lichte kleur die je als topper gebruikt beter dan een donkere kleur. Vis die daarentegen onder de zig zwemt en naar boven kijkt, ziet een donkere kleur mooi afsteken tegen het licht waarin hij tegenin kijkt. Ik moet wel zeggen dat deze regels met name gelden voor de echte ‘runwateren’. Op minder goed bezette wateren lijken de lichte kleuren de vis af te schrikken en heb ik de beste resultaten bereikt met zwarte of bruine foam. Ook doen de donkere kleuren het vaak beter bij zonnig weer en lichtere kleuren op sombere dagen.

zig it 8

Spodmix

Er zijn heel veel mixen op de markt en ik heb er veel geprobeerd, maar over het algemeen deden die niet wat ik zoek in een goede zigmix. Ik wil namelijk dat mijn mix een mooie wolk in het water achterlaat die lang blijft hangen. Verder moeten de voerdeeltjes heel langzaam zinken. Het heeft behoorlijk wat tijd gekost maar uiteindelijk heb ik de, in mijn ogen, perfecte zigmix ontwikkeld. Dit bleek niet alleen uit hoe de mix zich gedraagt in het water, maar ook na het vergelijken met kant-en-klare zigmixen van de bekende merken. Deze mix is nu zelfs verkrijgbaar bij Martin SB onder de naam ‘Zig It’ en wel in drie smaken. Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde smaak, want alle drie doen ze precies wat ze moeten doen, namelijk vis aantrekken. Vanzelfsprekend zullen veel inventieve vissers zelf ook in staat zijn een behoorlijke mix te maken. Ik heb diverse malen gezien hoe snel de vis op een goede mix kan reageren en vaak komen de runs al terwijl de mix uit de spod over het haakaas zakt. Zo zat Lewis in de zomer van 2014 samen met een vriendje te vissen. Ik was aan het werk en ineens ging de telefoon. “Pap, wil je een run horen?”, was zijn vraag. Ik wist dat hij vreselijk aan het vangen was, maar dit leek mij toch iets te veel uitdaging. “Davey, gooi eens een spod op mijn rechterhengel”, hoorde ik hem vervolgens tegen zijn vismaat zeggen. “Die ligt”, hoorde ik waarna direct een live-run volgde. “Ik pak hem op pap, werk ze!”, hoorde ik lachend aan de andere kant van de telefoon…

zig it 9

Regelmaat

Zoals ik al vermeldde, is het een zeer actieve visserij. Om de vis op je stek te houden, moet er namelijk regelmatig gespod worden. Waar ik vroeger een sessie begon met tien tot 20 spods voer ik nu wat vaker, maar per keer veel minder. Dit blijkt veel effectiever te werken. Liever twee spods per hengel elke tien minuten, dan tien spods per half uur. Omdat de voerdeeltjes in mijn mix zo langzaam zinken, hoeft er minder vaak gespod te worden dan wanneer een zwaardere mix wordt gebruikt.

TIP

Aan het einde van de dag kan het lonen om te switchen naar een korte zig van bijvoorbeeld 70 cm en een hengel met bodem-aas. De hele dag is de stek immers voorzien van voer waarvan natuurlijk altijd een deel de bodem bereikt. Vaak levert deze omschakeling een dikke bonusvis op!

zig it 10

Filmpje

Kijk eens naar het filmpje over ziggen waarin Reggy en Lewis de mogelijkheden van het moderne ziggen laten zien. Dit filmpje is geschoten begin vorig toen het water eigenlijk nog wat aan de koude kant was en het nog niet echt liep. Toch wisten vader en zoon samen 15 karpers te vangen in de bewolking van een flinke Zig It mix.

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.