In gesprek met Danny Fairbrass | Uit de oude doos

13 april 2016 | Redactie

Als eigenaar van het merk Korda is Danny Fairbrass een bekend gezicht in de karperscene. Veel vissers zullen hem kennen van de populaire (meestal gratis) dvd’s van dit merk. De Engelsman draait echter ook als fanatiek karpervisser al heel wat jaren mee en dat is reden genoeg om eens nader kennis met hem te maken. Dit interview publiceerden we eerder als eens in Dé Karperwereld.

Voor zijn carrière in de karperbusiness viste Danny ook al, maar in die tijd werkte hij bij een grote Engelse bank…

“Ik werkte als Manager Assistent bij een grote bank en mocht veelal het vuile werk opknappen van mijn baas. Tussendoor viste ik een nacht of vier per week op diverse moeilijke wateren zoals Litlle Grange in Essex. Mijn wekelijkse doel was om één enkele vis te vangen. Soms kostte mij dat alle vier de nachten, maar soms lukte het al na twee. In dat gelukkige geval kwam het ook wel eens voor dat ik maar twee nachten ging. Maar ik was toen dus al een behoorlijk fanatieke visser.”

In gesprek met Danny Fairbrass 2

Begin

Het begon indertijd allemaal met het maken van lood; dat waren de allereerste producten die van Danny’s hand verschenen.

“In die tijd gebruikte wij vooral gestroomlijnde zip-stijl loden. Maar veel van deze loden waren van een teleurstellende kwaliteit en niet erg geschikt voor de helikopter-montages die wij destijds graag gebruikten. Toen ik op een beurs een mal kocht, ben ik begonnen met het gieten van mijn eigen loden. Zo had ik de kwaliteit tenminste zelf in de hand. Diverse andere vissers zagen mij gebruik maken van deze homemades en het duurde niet lang voordat ik ook wat voor andere vissers begon te gieten. Doordeweeks werkte ik dus fulltime voor de bank en in de weekenden verkocht ik mijn lood aan de waterkant. Ik kon dat extra zakcentje goed gebruiken en was dan ook erg blij met de 20 á 30 Engelse pond die ik zo in een weekend erbij had verdiend. Het lood dat ik toen verkocht was van het gestroomlijnde type en vergelijkbaar met de Tournament modellen die tegenwoordig worden verkocht.”

“Na een poos was ik al zo druk met het maken van lood dat ik samen met een zakenpartner besloot er volledig voor te gaan. Toen we het plan van aanpak bespraken, liepen we toevallig een rondje om een water dat vlakbij Londen en het beroemde Savay meer ligt. De naam van dat water is ‘Korda’ en zo is Korda Developments geboren. Niet veel later besloot mijn partner er toch niet mee door te gaan en bleef ik alleen over…”

Van lood naar het voorzien van een complete range aan producten, die zelfs een aanzienlijk deel van de karpervisserij afdekken, is een grote stap. Wat was de reden om ook te kijken naar andere producten?

“In de inlineloden die we toen produceerden - en vaak nog steeds zo maken -, zit een kunststof ‘insert’ waarin de wartel wordt geklemd. Deze moet met genoeg weerstand vast zitten om een vis te prikken, maar in het uiterste geval van lijnbreuk ook los komen. Visveiligheid staat namelijk altijd voorop. Om te zorgen dat de wartels precies de juiste maat hebben, besloten we die zelf te maken, zodat de gebruikers niet verder hoefden te zoeken. De volgende stap was een passend ‘tailrubber’ voor achterop het lood en een anti-tangle tube. Zo zijn we eigenlijk steeds verder blijven ontwikkelen.”

"Elektronische beetmelders waren ooit ook 'not done'..."

In een veel later stadium verschenen de (inmiddels ontelbare) dvd’s, die met name bij de jongere generatie vissers ongekend populair zijn…

“Maar toch was het filmen met een onderwatercamera was niet mijn idee. John Bannister kwam naar mij toe met verhalen over het snorkelen en de dingen die hij daarbij zag. Hij vond dat karpervissers moesten zien wat hij daar onderwater zoal zag gebeuren, aangezien ze zo ongtwijfeld veel konden leren over de reactie van karpers op rigs en aas. Maar in plaats van iedereen aan het snorkelen te helpen, dacht hij eraan om het een en ander te filmen. Op dat moment hadden wij niet de tijd om het hele project uit te werken en dus boden we aan om het filmwerk te financieren en het te presenteren. Maar vooral John heeft dus een groot deel van het werk gedaan.”

Soms hoor je wel eens iemand zeggen dat de onderwateropnames een deel van de magie van het vissen wegnemen. Omdat we ineens ‘in de woonkamer van de vis meekijken’, kunnen we nu alles zien en wordt een deel van onze vraagtekens weggenomen. Ben je nooit bang dat we voor het plezier in onze hobby eigenlijk teveel over het karpergedrag weten?

“We kunnen wat mij betreft nooit genoeg over karpers en hun gedrag te weten komen! Daarnaast heeft het ook weinig zin om stil te blijven staan in onze ontwikkelingen. De wereld gaat vooruit en dat is met de karpervisserij niet veel anders. Elektronische beetmelders waren ooit ook ‘not done, maar zijn inmiddels wel onderdeel van de standaarduitrusting van vrijwel alle karpervissers.”

In gesprek met Danny Fairbrass 3

Vrije tijd? Vissen!

Je bent tegenwoordig zo vaak op pad voor allerlei video’s en diverse projecten en dermate non-stop bezig binnen de karpervisserij, dat je jezelf kunt afvragen of hij in zijn vrije tijd nog wel aan vissen toekomt.

“Natuurlijk probeer ik tijd te steken in mijn eigen visserij. Zo probeer ik diverse keren per jaar in Frankrijk een lijntje uit te werpen. Op mijn favoriete Franse water zwemt zelfs nog een vis die ik uiteindelijk maar gewoon ‘The Target’ heb genoemd. Deze vis moet en zal ik eens vangen! Er zijn eigenlijk maar drie opties: Ik vang de vis, óf hij gaat dood én anders ga ik dood... In Engeland heb ik nu tickets op een paar wateren waar ik met name in het vroege voorjaar te vinden ben. Hier schrijf ik echter nooit over, aangezien deze wateren een publiciteitsban kennen. Dit is onder andere om te voorkomen dat er wordt gestroopt en er unieke vissen worden gestolen. Daarnaast voel ik ook niet echt de behoefte om altijd alles met iedereen te delen. Ik hoef mezelf niet tegenover anderen te bewijzen. Goede informatieoverdracht vind ik veel belangrijker dan het strelen van mijn ego. Dat overbrengen van kennis gebeurt de laatste paar jaar voornamelijk door middel van video’s. Dat is trouwens ook de reden waarom ik een stuk minder schrijf.”

In tegenstelling tot veel andere Engelse karpervissers, vis je eigenlijk nooit op andere vissoorten?

“Er is geen vis die mij zo kan boeien als karper. De rest van mijn vrije tijd steek ik liever in andere zaken. Zo kan ik enorm genieten van lekker uiteten gaan en reizen met mijn vrouw. We gaan elke winter wel een keer op reis naar een ver warm oord. En als liefhebber van house- en technomuziek bezoek ik ook regelmatig Ibiza om daar te genieten van de underground feesten.”

In gesprek met Danny Fairbrass 4

“Ik ben een flink aantal jaren terug ook naar de grote reservoirs in Frankrijk afgereisd. ‘Du Der’, ‘Oriënt’, ‘Madine’ en vergelijkbare wateren hebben vaak mijn aandacht gekregen en ik ben ook geregeld in Nederland in België geweest. Zo heb ik onder andere op de Sloterplas en het Kinselmeer gevist. In de toekomst wil ik graag eens in Nederland filmen. Al is het een stuk lastiger met het kiezen van een locatie. Je wilt natuurlijk iets moois laten zien, maar je moet natuurlijk ook rekening houden met de ‘locals’. De meeste vissers willen graag zien hoe er op voor hun bekende situaties wordt gevist, zolang er maar niet op hun eigen thuiswater wordt gefilmd... Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker. Om die reden wordt er dan ook vaker op ‘day ticket’ en commerciële wateren gevist. Maar de kracht van een goede dvd zit hem vooral in de variatie. Het heeft geen zin om steeds hetzelfde te doen en we willen vooral ook allerlei aspecten van de karpervisserij laten zien. Om die reden hebben we dit jaar niet in Frankrijk, maar juist op grotere wateren in andere landen gevist."

Bestaat er dan ook een kans dat het gebruik van radiografisch bestuurde voerboten aan bod komt, want daar ben je eigenlijk niet zo van…

“Ik werp ik eigenlijk altijd en heb ik ook niet het idee dat ik op de wateren waar ik vis een voerboot nodig heb. Om die reden kan ik er dan ook niet veel over vertellen. Maar het zou zomaar kunnen dat we er in de toekomst iets mee gaan doen. Op grote reservoirs heeft het bijvoorbeeld weinig zin om vanaf de kant te werpen en als je op extreme afstanden moet vissen, snap ik best dat veel vissers niet zonder boot kunnen. Goed werpen en perfect een boot hanteren zijn beide ook vaardigheden die je als karpervisser aan extra vis kunnen helpen. Maar, ik werp liever gewoon…”

In gesprek met Danny Fairbrass 5

In gesprek met Danny Fairbrass 6

Aangezien je een bekende karpervisser bent, hebben vissers vaak snel een mening over je.

“Mensen en met name vissers vertellen graag verhalen. En zoals eerder in dit interview al wordt aangehaald, ben ik vanuit niks begonnen met het smelten van lood. Uiteindelijk heb ik mijn eigen succes gecreëerd. Als je succesvol wordt wil iedereen je helpen, maar als je het eenmaal bent, lijkt het erop dat mensen je soms niet meer zo graag mogen. Het doet wel pijn als mensen allerlei dingen zeggen die helemaal niet waar zijn. In de loop van de tijd raak je er echter wel een beetje aan gewend en leer je ermee om gaan. En het gaat uiteindelijk om wat de mensen waar je echt om geeft van je denken, want die weten wel beter. Soms wordt er zulke onzin verteld. Dat ik bijvoorbeeld in een Ferrari zou rijden? Wat een onzin toch, ik rijd een smerig Mercedes busje; veel praktischer toch voor een karpervisser!”

Otters en jongbroed

Volgens Danny zit het karpervissen in Engeland qua ontwikkeling wel op een piek … Voor wat betreft de groei zal er volgens hem ook niet meer zoveel gebeuren, dat wijdt hij o.a. aan de opmars van otters…

“Door deze vriendelijk ogende beestjes zijn er in Engeland al flink wat karperbestanden om zeep geholpen en als we niet heel snel actie ondernemen zal zo het aanbod van karperwateren drastisch afnemen. Uiteindelijk zul je zien dat er met het afnemen van goede sportvisplekken ook het aantal karpervissers afneemt. Het is dus echt tijd om actie te ondernemen en dat is de reden waarom ik ‘Embryo’ gestart ben. Het project Embryo Angling Habitats heb ik buiten Korda opgezet om er voor te zorgen dat er een zo groot mogelijke groep mensen van onze hobby kan blijven genieten. Dus in plaats van aan de zijlijn toe te kijken, worden de handen uit de mouwen gestoken en wordt er gewerkt aan het plaatsen van speciale otteromheiningen. Helaas is dit niet voor elk water financieel mogelijk en om die reden organiseren we dan ook ‘slideshows’ en andere evenementen om geld in te zamelen. Daarnaast doen we ons best om nieuwe viswateren te creëren door voortdurend goed uit te kijken naar wateren die we kunnen pachten of misschien zelfs kopen. Bij deze wateren kunnen we dan meteen kijken naar de noodzakelijke maatregelen om de vissen te beschermen. Dit zal voor jullie wellicht nogal drastisch klinken, maar met de problemen die we hier hebben is het nodig om de toekomst van het sportvissen te waarborgen. In de nabije toekomst willen we ons ook een verdiepen in het eventueel opzetten van een kwekerij. Hier hebben we al de professionele hulp ingeschakeld van vriend en viskweker Simon Scott. Hij heeft ons beloofd een deel van zijn jonge vissen te schenken. Zo kunnen we er voor zorgen dat er op een groot aantal wateren vis wordt uitgezet om gehavende bestanden te herstellen.”

In gesprek met Danny Fairbrass 7

“Op het Franse Gigantica, waar we gelukkig geen last van otters hebben, zijn we ook begonnen met het zelf opkweken van vis. Om het risico van eventuele ziektes van uitzettingen te voorkomen, hebben we dit voorjaar bevrucht kuit verzameld en dit in kleine kweekvijvers uitgezet. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en zwemmen er duizenden kleine karpertjes. Later zullen we een selectie maken en de vissen met potentie opkweken. Op deze manier zorgen we voor een aanvoer van jonge vis van dezelfde bloedlijn als de originele vissen.”

In gesprek met Danny Fairbrass 8

Slot

Het is duidelijk dat Danny alles gelegen is aan het behoud van de karpervisserij. Wie denkt dat het hem louter te doen is om de commercie, die heeft het mis… Fairbrass in namelijk, net als de meeste van ons, een bloedfanatiek visser, die het liefst zoveel mogelijk aan de waterkant zit om te genieten van een prachthobby.

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.